inspiratie

Klootzakjes van de natuur

Leestijd: 3 minuten

Wespen in Walibi

Walibi – here we come! Mijn neefje is nu lang genoeg om in alle attracties te mogen – en dus togen mijn zuster, ik, en de 9-jarige jongen naar het pretpark. Ik heb er zin in. Maar ik ben ook een beetje bang.

Achtbaan

Niet voor de achtbanen. Nee hoor, daarin kan vrij weinig mis gaan. Vertel ik mezelf. Als het misgaat staat het wel in de krant, en krijgen ze geen klanten meer. Daar is voor gezorgd. Waar ik echt bang voor ben zijn wespen.

Wespen

Eten, wespen en opgesloten zijn

In zo’n pretpark eten mensen. De hele dag. Snoep, ijs, suikerspinnen. En de verpakkingen worden allemaal in de prullenbak gekieperd. Waar die wespen gaan rondhangen. Sommige wespen zijn proactiever een gaat opzoek naar de bron. Het ijsje zelf. Met een mens die er aan likt. En in een rij staat voor een attractie. Een hele lange rij met hekjes. Soms een trap. Soms binnen. Waar je niet uit weg kan. Vanwege de andere mensen, en de hekjes.

Ich habe Angst

Ogh, ik ben zo bang dat de wespen mij vinden. Op mijn wang gaan zitten, blijven zitten. Of onder mijn arm, zo net bij mijn okstel. En wat doe ik dan! Alleen al de gedachten hieraan doet mijn ogen uitpuilen van angst.

Klootzakjes van de natuur

Ervaring heb ik. Dat ze op me gaan zitten en niet meer weggaan. Ik noem wespen ook wel de klootzakjes van de natuur. Het heeft in mijn ogen geen nut om mij zo lastig te vallen. Wat willen ze van me?!

Al deze gedachten gaan bij voorbaat al door mijn hoofd. En ook de gedachten dat ik niet zo bang moet denken. Want ze kunnen angst Ruiken. Ik denk druk na over al de gedachten. Voel mijn lichaam in ‘ik ben geprikt’ modus gaan. Warm, opgezet, klam…

Het nut van mindfulness

Met een mindfulnesstraining op zak, probeer ik het anders aan te pakken. Mijn gedachten en gevoelens te herkennen. Ze niet weg te stoppen. Maar me er anders toe te verhouden. Ik ben niet mijn gedachten, heb ik geleerd. Elke keer als ik het opmerk, zal ik mild zijn naar mijzelf. Ach… je bent bang, wat vervelend! En vervolgens vriendelijk maar beslist mijn aandacht op iets positiefs te richten. Want ik Ga Naar Walibi. En Zal In De Rij Staan. Het gaat gebeuren.

Om mijn zus en neef wat te sparen van mijn getetter -als afleiding van de wespen – , heb ik een strategie bedacht. Ik weet van vorige bezoeken dat je op een gegeven ogenblik moe bent van kletsen met in elkaar. Die rijen duren zó lang. Alles is dan wel gezegd. Mijn aandacht moet op iets indrukwekkendst.

De strategie: mooie mannen

Bijna te genant om toe te geven. Mijn plan is om elke keer als ik een wesp in de buurt zie, te kijken naar een mooie man die ook in de rij staat. Om mijn gedachten te verzetten. Die man hoeft dat niet door te hebben. Ik zal hem niet lastigvallen. (wat denk je van me!) Hij zal mij ongemerkt helpen. Hihi.

De dag verliep zoals verwacht. Gezellig met zus en neef. Achtbanen. Misselijkheid. Lang wachten. Ongezond eten. Soebatten over welk attractie nu. En veel mooie mannen. Want, veel wespen. Ze zeggen toch dat waar je je aandacht op richt, dat dat groeit. Haha.

Toch nog een angst-momentje

Toen de wespen achter mijn neefje aangingen, en hij ongemerkt van zich afsloeg – ging mijn hoofd in overdrive. Paniekgedachten: slaan naar een wesp, dat Doe je niet, dan gaan ze Nooit meer weg. Maar ik wist het voor me te houden. Mijn neefje is niet bang. Het is niet zijn probleem. Gelukkig. En van mij zal hij het niet leren. Daar sta ik op.

Mindful leven

Soms kun je een situatie niet veranderen. Maar je kunt wel proberen er anders mee om te gaan.

Wil je ook weerbaar worden tegen wespen en ander tuig? Probeer mindfulness 🙂

Lees ook: Stress: waarom, en 4 manieren om er mee om te gaan

Similar Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.