hoe doe je dat

Van gestresste bij weer naar gelukkige bezige bij

Leestijd: 1 minuut

In de doe-modus ben je lekker bezig

Wat er nu is – wil je anders hebben. Je neemt actie om te komen waar je wilt zijn.

Wat een fijne modus! Werk doen, feestje organiseren, bijenkorf goed bevoorraden.

In de stress-modus ben je haastig aan het reageren

Wat er nu is – ‘is fout/het moet nu anders/en wel per direct/kan me niet schelen hoe/als het maar verandert. Er is een urgentie, omdat je leven bedreigt lijkt te worden.

Waarschijnlijk wordt je leven niet bedreigt. Valt het wel mee. Niet dat het niet onprettig is, deze situatie, maar ook weer niet levensbedreigend.

(in bijen-termen: je bent de weg kwijt, vloog in een verkeerde korf, hebt mot met een hommel, je vleugel zit scheef dus je kunt geen koers houden?)

Stressmodus

Hoe ga je weer terug naar die fijne doe-modus?

Via de zijn-modus.

In de zijn-modus doe je even niets

Inademing. Uitademing. Het is oké (ook al is het niet oké). Om met een frisse blik te kijken. Wat wil je anders hebben? Wat precies? Daarvoor moet je goed kijken! En dus even stilstaan.

  1. inventariseer: gedachten, emoties, lichamelijke sensaties
  2. concentreer je op je adem
  3. breidt je aandacht uit naar je lichaam
  4. (misschien 1. 2. 3. wel meerdere keren, hoor)
  5. en weer verder gaan waar je mee bezig was

bzzzzz bzzzz bzzzzz bloem bzzzz

Van doen naar stress naar zijn naar doen naar stress naar zijn naar doen naar zijn naar doen naar zijn. Je leert het wel.