hoe doe je dat

Het verschil tussen meditatief koken en meditatie

Leestijd: 2 minuten


Ok, terug naar de basis:

Wat is meditatie

Meditatie is een verzamelnaam voor verschillende technieken.

Zoals basketbal én schaken allebei een sport zijn, zo zijn er vele vormen en technieken van meditatie.

Ben je bekent met visualisaties of mantra’s? Gebeden met herhaling en ritme? Dat zijn meditatievormen die in niet in mindfulness gebruikt worden. Mindfulnessmeditatie is grotendeels inzichtsmeditatie.

Inzichtsmeditatie

Je aandacht richten

Inzichtsmeditatie is een meditatievorm waarin je aandacht brengt naar een ankerpunt, de adem bijvoorbeeld, om vervolgens op te merken dat je aandacht afdwaalt. Het opmerken daarvan, en dan je aandacht weer terug brengen naar je ankerpunt – dat is deel één van deze meditatietechniek.

Hierdoor raak je bekent met het ‘gedrag’ van aandacht: het gaat van hot naar her. Afdwalen hoort bij aandacht.

Je leert opmerken waar de aandacht is en hem – zonder te veroordelen – weer terug brengen naar het ankerpunt. Hiermee train je concentratie, je aandachtsspier en vriendelijkheid.

Open aandacht

Deel twee van inzichtsmeditatie is dat je de aandacht uitbreidt van een ankerpunt naar ‘alles wat er gebeurt en wat je ervaart als je mediteert’. Geluiden. Gedachten. Emoties. Lichamelijke sensaties.

In de leerfase doe je dit stap voor stap.

Al die gebeurtenissen en ervaringen zie je komen én gaan. Als wolken aan de hemel.

Identificatie

Je merkt dat er iemand of iets is dat dit alles aanschouwt. Een aanschouwer en het aangeschouwe. Zo oefen je met ‘niet-identificeren’. Je bent niet je ervaring want je kunt het bekijken.

Bij geluiden is het makkelijk om je niet te identificeren: jij weet ook wel dat je niet dat geblaf van die hond bent, maar dat je oren het horen.

Met gedachten is het niet zo eenvoudig. We zijn vaak volledig samengesmolten met ons denken. Omdat de gedachten ‘zoveel’ zijn, en zo overtuigend. Maar ook ‘het denken’ kun je aanschouwen.

Erbij blijven en niets veranderen

Inzichtmeditatie is een samenspel van lichte concentratie, je aandacht richten en opmerkzaam zijn naar alles wat er is op dit moment, op een niet-oordelende manier.

Niet om het te veranderen, maar enkel om met nieuwsgierigheid te kijken naar wát er is.

Ontspanning door niets te doen

Door de gebeurtenissen in dit moment met een open blik te bekijken stop je – heel bewust – met het ‘automatisch’ willen veranderen van hoe het nu is. Hoe krachtig dat mechanisme is, merk je pas als je gaat mediteren.

En, als je de situatie nu niet (meer) wilt veranderen kunnen je lichaam en je geest eindelijk tot rust komen. Ontspannen.

Ontwarren van de m&m’s

Meditatie en mindfulness zijn in ons taalgebruik verweven met elkaar. Ze hóren ook bij elkaar. Maar mindfulness is gewoon aandachtigheid en opmerkzaamheid. Meditatie gaat een stap verder. Je creëert een laboratoriumsetting voor jezelf – vol met ervaringen. Je daagt jezelf uit om je aandacht erbij te houden – ook als het niet leuk is. Om te merken dat je daar óók mee om kan gaan!

Meditatief Koken

Meditatief koken?

Met aandacht koken doe je meestal omdat je het leuk vind. Focus op een fijne handeling creëert ontspanning. Of, misschien wel om je af te leiden van de vervelende dingen die op je bordje liggen. Maar je traint er helaas niet de vaardigheid mee om soepel om te gaan met alles wat er is, inclusief de nare gebeurtenissen.

Hoe leuk en waardvol meditatief koken (of sporten) ook is – het is geen inzichtsmeditatie.