Geld
hoe doe je dat

Financieel mindful de feestdagen door

Leestijd: 2 minuten

Met de feestdagen vliegt het geld eruit. Je rekening loop leeg, je huis loopt vol, en je heupen leggen een rijke voorraad aan. En dat allemaal ongemerkt. Kun je hierbij mindfulness gebruiken? Wat zou dat je opleveren?

Geld

Een moment van aandacht

De kern van mindfulness is Aandacht. Niet-oordelende aandacht, in dit moment.

In dit artikel vind je 2 voorbeelden om te oefenen, om mindful met je financiën bezig te zijn.

Wat ik bedoel met niet-oordelen lees je in dit artikel: Waarom je (niet) moet stoppen met oordelen.

Voorbeeld 1: in de supermarkt, bij de kassa

Je staat in de rij. Alle boodschappen liggen op de band. Neem dan een momentje om met al je aandacht hier-en-nu aanwezig te zijn. Kun je er 1 artikel uitpakken? Brood bijvoorbeeld. In plastic? Gesneden…. wie heeft de snijmachine bedacht. De ingrediënten: graan, water, hitte. Hoe is het graan gegroeid? Met een zaadje in de grond, water en zonlicht. Denk eens aan de boer die dit georganiseerd heeft. Geoogst. De mega-machines die daarbij zijn gebruikt. Het vervoer (hoe?) naar het veilinghuis. Werkt dat zo? Een fabriek die het heeft gekocht. De programmeur die de computers van de broodfabriek controleert. Pfff. Wat zit er veel in 1 brood.

Voorbeeld 2: het betalen van een rekening

Pak de factuur van (bijvoorbeeld) de telefoonrekening voor je. Ga er even voor zitten. Beantwoord deze 4 vragen:
     1. Welk bedrag
     2. Aan wie
     3. Waarom (om te bellen! Met mijn zus, collega’s, moeder. Voor contact, aandacht, informatie.)
     4. Wanneer

Klieder de antwoorden op de factuur zelf. Of, als de rekening op je telefoonscherm staat, pak een kladpapiertje. Schrijf het op. Sta er even bij stil… Zo. Dit is het. Nu kun je er niet meer omheen. Als je er een oordeel bij hebt (leuk! niet-leuk!), kun je dat opmerken als een gedachte?

Dit idee komt van www.eenkwartjevoorjegedachten.nl

Feel the feels

Behalve gedachten zijn er in dit moment misschien ook gevoelens of lichamelijke sensaties. Mindful zijn betekent ook dat je een niet-oordelende aandacht hebt voor deze dingen. Ok, terug naar de voorbeelden.

In de rij bij de kassa

Hoe sta je er bij – zo in de supermarkt. Hoe voel je je? Emoties, lichamelijke sensaties: moe, gehaast, rustig, dankbaar, bang. Hoe voelt de kleding aan je lichaam? Hoe voelt de bankpas in je handen? Warm, koud.

Aan de keukentafel, bij het betalen van de rekening

Hoe zit je erbij. Als je zo naar een (vervelende) rekening kijkt: hoe voel je je? Ervaar je stress? En wat ís dat dan? Zit dat in je lichaam, is het een stemming? Misschien voel je dankbaarheid. Ook dat kun je onderzoeken.

Aandacht voor het onprettige

Aandacht voor dát wat er is, kan onprettig zijn. Zeker met geld. De vraag is, kun je dit opmerken en het nieuwsgierig verkennen? Hoe het is om in deze situatie te zijn? Hoe vaak sta je er nou echt bij stil. 

Misschien heb je écht een probleem met je financiën. Is het een rommeltje. Heb je tekort. Kun je het in deze 5 minuten oplossen? Nee. (sorry)

Als je bij het onprettige kunt zijn, zonder direct in ‘regel-modus’ te gaan – kun je misschien wat ruimte ervaren. Om er met meer helderheid naar te kijken.

Wat het je oplevert, wijze actie

Een van de definities van mindfulness is: “halt houden, om met milde open aandacht in de werkelijkheid aanwezig te zijn, zodat je er met meer vrijheid mee kunt omgaan”.

Mindfulness houdt niet op met ‘aanwezig zijn’ en ‘opmerken’. Het geeft ruimte om wijs te handelen. Niet vanuit een automatisme. Niet om het zo snel mogelijk ‘weg te krijgen’. Wijs handelen, in vrijheid, kan pas als je weet hoe de situatie echt is.

Ok, nu jij weer

Ga je het proberen? Welk scenario spreekt je aan. Ik ben heel erg benieuwd naar je ervaring.

Similar Posts