hoe doe je dat

Twee super eenvoudige hulpmiddelen om gewoonten te vormen

Leestijd: 2 minuten

Als je de diepte in wilt over hoe je je gewoontes kunt veranderen, kijk dan hier:

Maar ook zonder de theorie kun je meteen met deze twee behulpzame strategieën aan de slag.

Strategie 1: de Actie-Tijd-Locatie

Maak het zo concreet mogelijk! Zo hoef je minder na te denken. Fijn toch?!

Ik zal [handeling] om [tijdstip] in [locatie].

Strategie 2: gewoontetreinjes

Koppel je nieuwe gewoonte aan iets wat je toch al doet.

Na het [bestaande gewoonte], zal ik [nieuwe gewoonte].

of

Voor het [bestaande gewoonte], zal ik [nieuwe gewoonte].

Gewoontetreintjes

Bijvoorbeeld

  • Als ik in de auto stap doe ik de ademruimte, voordat ik de motor start.
  • Als ik op mijn bestemming aangekomen ben, doe ik de ademruimte nadat ik de motor uitgezet heb.
  • Als ik hardgelopen heb, zal ik mijn strekkingen mindful doen.
  • Als ik thuiskom van werk, ruim ik mijn werkkleding en spullen met aandacht op. Ik vertraag en gebruik al mijn zintuigen.
  • Voordat ik ’s avonds in bed mijn handcrème opsmeer, sta ik stil bij een Prettige Gebeurtenis van de dag en denk na over welke Gedachten er waren, welke Gevoelens, en hoe het in mijn lichaam voelde.
  • Na mijn pilates les, ga ik tien minuten mediteren in het park, of in de auto.
  • Nadat ik een moeilijk vergadering heb gehad, of iemand heb bezocht met wil ik een ingewikkelde relatie heb, mediteer ik thuis om mijzelf toe te staan te voelen wat ik voel, en mezelf niet te veroordelen.

En jij?

Heb je een voorbeeld van hoe jij deze strategieën heb gebruikt, laat het me weten in de reacties hier beneden!

Similar Posts

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.