hoe doe je dat | neuroplasticiteit

5 Voordelen van lange meditaties

Leestijd: 3 minuten

In de traditionele mindfulnesstraining zijn een aantal meditaties 45 minuten lang. De lichaamsverkenning, de yoga-oefeningen, een zitmeditatie.

Dat is lang.

Moderne trainingen hebben korte meditaties. Een half uur. 10 minuten. De challenges en cursussen in de meditatie-apps zijn vaak kort. Daarmee kun je ook mindfulness leren.

Ik vertel zelfs mensen die starten met mediteren, dat 2 minuten per dag al verschil kan maken…

Waarom dan toch zoveel tijd maken voor deze oefening? In dit artikel lees je over de voordelen van lange meditaties. Want die zijn er 🙂 .

Om ze zelf te ervaren zul je toch echt regelmatig er voor moeten gaan zitten. Maar, hier licht ik alvast een tip van de sluier op.

1. Geef jezelf tijd om erin te komen

Als je leeft met een groot tempo, kan dat nogal doorwerken als je stil gaat zitten voor een meditatie. Net als een vrachtwagen die hard rijdt, die heeft een lange remweg. Jij ook. Als je een lange meditatie doet, geef je je zelf alle ruimte om tot stilstand te komen. Je hoeft niet zo hard te ‘proberen te ontspannen’ of ‘proberen je hoofd leeg te maken’ of ‘proberen in het hier-en-nu te zijn. Dat werkt niet, want je kunt ’t niet forceren.

Je kunt juist even stoppen met je best doen. En dan heb je meteen een belangrijk ingrediënt van meditatie te pakken. Minder doen. Meer gewoon laten gebeuren.

Geef jezelf de tijd. Revolutionair.

2. Afdwalen is niet erg

Zoals je vrijwel meteen ervaart in meditatie, zal je afdwalen. Je gedachten gaan naar werk en de boodschappen en vorige week en over tien jaar. De uitnodiging is dan om je aandacht weer terug te brengen. Dan doen we braaf, maar niet zonder onszelf flink op de kop te geven. Of stiekempjes te denken dat het eigenlijk toch niet goed is. Dat je niet had mogen afdwalen.

Echter, als je een meditatie van 45 minuten doet, is het niet erg als je een paar keer 5 minuten ‘weg bent’.

Langzaam leer je dat het denken in goed en fout, niet zo relevant is in meditatie. Het gaat er juist om dat alles mag gebeuren, omdat het al gebeurt. Er komt daardoor realiteitszin. Je kunt er niet de hele tijd bijblijven, dus daar hoef je dan ook niet al je energie aan te besteden. Het gaat niet om controle, maar om intentie! Er komt daarmee vriendelijkheid naar jezelf. Met zachtheid breng je jezelf weer terug naar dit moment.

Je kunt ook merken dat het verdwijnen in gedachten soms veel leuker is, dan met je aandacht in het hier-en-nu zijn. Die fantasie is spannend. Het hier-en-nu lijkt soms zo moeilijk. Je leert je eigen gedrag kennen; Geen wonder dat ik soms in mijn hoofd zit, het is de makkelijkste manier om niet confronteert te worden met wat er nu speelt. Wederom, deze zelfkennis is een voorbode voor vriendelijkheid.

3. Alles komt langs…. en gaat ook weer voorbij

Achteraf zeg je misschien wel: jeetje ik was de hele tijd zó óngédúldig. Maar als je iets dieper kijkt, dan blijkt er momenten van ongeduld waren. Dat die ook weer voorbij gingen. Net als de momenten van frustratie. En momenten van ontspanning. Of gemak. Die waren er, en gingen voorbij. Van een gevoel van onvermogen. En een gevoel van ‘jeetje ben best wel goed hierin, ze moesten eens weten’.

Het bewust ervaren van vergankelijkheid en daarop meebewegen, is wat je leert bij mindfulness. Onbestendigheid is een wetmatigheid in onze wereld. Niets blijft. Alles gaat voorbij.

Dit inzicht kan bevrijdend zijn. Want als zowel ongeduld als ontspanning zo ongemerkt komen en gaan, heeft het dus geen zin om er al te veel controle op uit te oefenen. Je hoeft het jezelf niet te verwijten als je niet de stemming hebt, die je zou willen. Gewoon even wachten.

4. Bootcamp hersentraining

Brains that fire together, wire together. Afdwalen en terugkomen, honderdduizend keer, bouwt een hersennetwerk waarmee je in dagelijks leven steeds sneller en vaker ‘wakker’ wordt van je automatismen en onbewustheid. En pas dan kun je kiezen hoe je wilt leven. Hier ligt je vrijheid.

Between stimulus and response there is space. In that space is our power to choose our response. In our response lies our growth and our freedom

Victor Frankl

5. Onafhankelijkheid

De tips en adviezen die ik geef, kun je zelf ervaren. Dat is veel krachtiger dan het van iemand aannemen. Én, met meer oefenen krijg je misschien wel meer, en vooral jouw eigen inzichten op waar mindfulness nou echt over gaat.

Van snappen, naar begrijpen, naar weten.

Belichaming kost tijd. Dat doe je niet. Dat gebeurt je. Wat je daarvoor wel kunt doen, is een container creëren. Van tijd en ruimte. Met een lange meditatie 🙂

Zelf ervaren, maakt je ook zelfstandiger. Minder afhankelijk van een leraar of een gedachtegoed. Je kunt andermans woord toetsen aan je eigen ervaring.

Waarom toch die lange meditaties doen

Omdat je daarmee weer andere, nieuwe dingen leert – die ik kortere meditaties simpelweg niet opvallen of helemaal niet aan bod komen.

Samengevat:

  1. Je geeft jezelf tijd om erin te komen en dat is nodig als een druk leven lijdt leidt.
  2. Afdwalen is niet erg. Het gaat niet om goed en fout, alles in interessant in meditatie. En alles aan jou is interessant en oké. Welkom vriendelijkheid.
  3. Vergankelijkheid. Alles gaat voorbij. Minder reden om controle uit te willen oefenen. Mee-surfen op de golven van je ervaring.
  4. Hersentraining! Bouw een mindful brein. Vaker wakker en bewust.
  5. Onafhankelijk van anderen, want je put uit jouw eigen inzichten.

Herken je deze voordelen? Heb je aanvullingen op dit lijstje?

Similar Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.