Mindfulness

Ben jij ook vooral bezig met de toekomst. Of het verleden. Met zorgen of spanningen? Mis je dit moment omdat je er geen aandacht voor hebt? Stop daarmee. Meld je aan en ontvang gratis de oefening Mindfulness in je dagelijks leven.   Daarmee kun je even halt houden, om met vriendelijke aandacht in dit moment aanwezig te zijn. Te rusten.

 

Voor wie is mindfulness

Lukt het je niet om…

  • te midden van de drukte van het leven rust in jezelf te vinden?
  • beter met stress om te omgaan?
  • te focussen. Zoek je concentratie, single-tasken?
  • te genieten?
  • minder te piekeren?
  • minder somber te zijn?
  • beter te slapen of te ontspannen?
  • minder kritisch te zijn, meer liefdevol naar jezelf? Meer zelfvertrouwen te hebben.
  • Wil je meer inzicht in je automatische patronen?

Herken je dit? Hoe harder je probeert de rust te bewaren, niet te denken, niet te voelen, niet afgeleid te zijn – hoe groter de problemen lijken te worden…

Beter je best doen lijkt niet meer te werken. Wat dan wel?

Stoppen met nog beter je best doen. Bewust worden van wat er in dit moment gaande is. Om er er met nieuwe ogen naar te kijken. Naar jezelf en de wereld. Met jouw probleemoplossend vermogen iets niks mis. Alleen heeft deze situatie iets anders nodig. Aandacht. Ruimte. Geduld. Vriendelijkheid.

Lees op deze pagina verder, om te ontdekken

  • wat mindfulness is
  • de achtergrond van de mindfulness training
  • de inhoud van de training
  • waarom je thuis oefent
  • waarom je een training wilt volgen
  • over Heleen

Wat is mindfulness?

Mindfulness betekent op een bepaalde manier aandacht schenken;

weloverwogen, in het huidige moment en niet-oordelend.

Jon Kabat-Zinn

Herken je dit? Geen aandacht hebben voor het hier en nu. Je reist van werk naar huis, maar thuis aangekomen kan je je er niets van herinneren. Terwijl je partner je vertelt hoe het met hem is, ben je in gedachten een discussie op werk aan het herkauwen.

En herken je dit? Wel aanwezig zijn: een adembenemende zonsondergang. Een concert waarin je je bewust bent van álles wat er gebeurt. Op het strand, liggend op je handdoek, luisteren naar de geluiden van de zee, de mensen en de vogels. Je ervaart de volheid en rijkdom van dit moment. Je gedachten wat op de achtergrond, en open naar wat er zich aandient.

Welzijn

Die opmerkzaamheid, die niet-oordelende aandacht voor wat er nu gebeurt, dát is mindfulness. Het lijkt je te overkomen. Maar stel je voor dat je het kunt cultiveren? Wat als je deze houding kunt oefenen zodat het je steeds vaker overkomt? En zelfs dat je het bewust kunt kiezen? Daar is de mindfulness-training voor!

Stress

Maar wat als dit moment helemaal niet mooi of leuk is? Stress, pijn, verdriet, zorgen of spijt… wat dan? Waarom zou je daarbij aanwezig willen zijn? Nou ja, omdat het er toch al is. Vervelende dingen gaan niet weg als je ze negeert. Mindfulness en meditatie staan misschien bekend als ‘zweverig’ – maar zijn het tegenovergestelde. Je kiest er voor om te verkennen wat er écht aan de hand is, hoe je je écht voelt. Niet weggaan van het moeilijke, maar er bij blijven.

Waarom? Om niet meer automatisch te vechten of te vluchten. Hóe je vecht of vlucht is gebaseerd op je geschiedenis, en zelfs op overlevingsinstinct. Op situaties die al in het verleden liggen. Maar niet op deze unieke situatie. En daarom is het zo waardevol te leren pauzeren. Om met een frisse blik déze situatie te bekijken. En vervolgens bewust te reageren op wat er nú gebeurt. Misschien is vechten juist, of vluchten, of niets doen. Maar dat besluit kun je dan nemen op basis van de informatie van dit moment.

Je kunt de golven niet stoppen, maar je kunt wel leren surfen.

Jon Kabat-Zinn

Het onstaan van de MBSR training

MBSR is de afkorting van de 8-weekse groepstraining die ik geef. Het staat voor Mindfulness Based Stress Reduction. Dit programma is door de Amerikaanse Jon Kabat-Zinn ontwikkeld in de jaren ’80. Chronisch zieken in het ziekenhuis leerde hij via meditatie aanwezig te zijn in het nu. Daarmee veranderden ze niet hun fysieke beperkingen – maar hoe ze er mee om gingen. Het bleek goed te werken. In de jaren ’90 is de training geïntroduceerd in het veld van de psychologie. Dit keer niet om fysieke, maar psychische pijn en lijden te verminderen. Hier bleek de training, aangepast met elementen uit de cognitieve therapie, ook aan te slaan.

Er zijn varianten van het programma ontwikkeld (compassietraining bijvoorbeeld) maar de basis – het MBSR programma – staat als een huis. In de bijna 40 jaar dat de training bestaat hebben tienduizenden mensen hem gevolgd. Het programma wordt wereldwijd gedoceerd. De effectiviteit van het programma is wetenschappelijk onderzocht en onderbouwd. (link op blogpost “meer over mindfulness”)

De inhoud van de training

In de MBSR training is een groepstraining van 6 tot 12 mensen. We komen 8 keer bij elkaar in sessies van 2,5 uur. In die sessies doen we oefeningen, bespreken we onze ervaringen en het huiswerk, en krijg je uitleg over mindfulness. In week 6 is er een stiltedag waarin we langer de tijd nemen om de oefeningen te doen.

De thema’s die aan bod komen:

  • De automatische piloot
  • Omgaan met obstakels
  • Grenzen leren kennen
  • Het landschap van stress
  • Uitdagingen bewust beantwoorden
  • Gedachten zijn geen feiten
  • Hoe kan ik het beste voor mezelf zorgen
  • Gebruiken wat je hebt geleerd

De oefeningen bestaan uit aandachts- en concentratieoefeningen, bewegingsoefeningen en zit- en loopmeditatie.

De training doen we in een groep, en toch is het heel individueel. We delen onze ervaringen met de oefeningen, maar niet ons levensverhaal. Samen met anderen, jouw eigen reis maken, dat kan je helpen als het soms moeilijk is.

Thuis oefenen

Thuis oefenen is een belangrijk onderdeel van je training en kost 45 minuten tot een uur per dag. Je krijgt hiervoor een werkboek en mp3’s. Je huiswerk bestaat uit formele oefeningen (meditaties) en informele oefeningen. De informele oefeningen helpen je om mindful te zijn gedurende de dag; op het werk, als je je tanden poetst, als je iets meemaakt wat heel leuk of juist heel vervelend is. Jouw eigen ervaring met de oefeningen is het materiaal waarmee je werkt in de training.

Benieuwd naar voorbeeld van een ‘informele oefening’ uit de training? Download gratis een pdf met de oefening: Mindfulness in je dagelijks leven.

Waarom deze training?

Je kunt mindfulness en meditatie op verschillende manieren leren. Erover lezen. Met een app op je telefoon elke dag mediteren (Headspace bijvoorbeeld). Op stilteweekend gaan. Een meditatieretraite doen. Je bij een meditatiegroepje aansluiten. Een workshop volgen. Stuk voor stuk waardevolle routes.

Waarom dan 2 maanden investeren in deze training?

Omdat je alle hulp kan gebruiken.

Je komt hier niet terecht als het leven lekker loopt, als alles meezit en de zon elke dag schijnt. Je hebt een probleem – hoe levensgroot of onopvallend ook – en je weet niet meer hoe je het op moet lossen.

Mindfulness is nieuw*, en anders. Iets nieuws leren waarbij je niet eens meteen resultaat ziet, dat vraagt wat van je.

Wat de training je geeft:

  • Regelmaat – elke woensdagavond naar de training, elke dag huiswerk
  • Een einddatum – ja, het is veel thuisbeoefening, maar voor 2 maanden is dat te overzien
  • Stok achter de deur – huiswerkschema’s en materiaal, en elke week de ruimte om je ervaringen te bespreken in de groep (niet verplicht, je kunt ook luisteren)
  • Een programma dat zich bewezen heeft – er zit een goed doordachte opbouw in de oefeningen en informatie die je krijgt
  • De groep – we lijken meer op elkaar dan je denkt, en dat inspireert en ondersteunt je
  • De trainer – iemand die zelf mindfulness beoefend en daardoor de valkuilen en obstakels kent, én weet wat het je kan brengen

Wat jij meeneemt: commitment, nieuwsgierigheid en bereidheid te leren.

*mindfulness is gebaseerd op Oosterse meditatie en Westerse cognitieve psychologie. De Oosterse technieken zijn eeuwenoud, maar combinatie van Oosters en Westers is nieuw.

En nu?

Wil je de tijd nemen om je te oriënteren, dan kun je een aantal dingen doen:

Ben je geïntereseerd in het volgen van een training

AanbevelingLoesWaar ik het meest tegenaan loop is dat ik vaak niet compleet eerlijk ben naar mijzelf. Ik raak verstrikt in verhalen over hoe ik zou moeten zijn of wat ik zou moeten doen. Ik denk bijvoorbeeld dat ik geen tijd heb om voor mezelf te zorgen, of dat de anderen mij alleen waarderen als ik ze precies geef wat ik denk dat ze willen.

Heleen weet als geen anders dit soort gedachten door te prikken. Niet door mij dat te vertellen, maar door heel open en geïnteresseerd door te vragen. Voor Heleen is niets vanzelfsprekend, alles is de moeite van het onderzoek waard. Dit merk je niet alleen in de vragen die ze stelt, maar ook in haar enorme kennis over mindfulness en psychologie. ‘Is dit waar?’ vraagt ze zich af, en vervolgens gaat ze op onderzoek uit. Academische publicaties, oude geschriften, video’s van leraren, gesprekken met buren en vrienden en collega’s, ze weet uit een veelheid aan bronnen de essentie te destilleren en die vervolgens met je te delen. De kennis die ze opdoet gaat altijd door de zeef van haar persoonlijke onderzoek. Wat Heleen met je deelt is doorleefd en authentiek.

De vraag ‘is dit waar?’ stelt ze mij met een milde en heldere stem. Ze ziet precies waar de schoen wringt waardoor ik steeds weer in staat ben illusies door te prikken en terug te keren naar wat er daadwerkelijk toe doet. Zo word ik steeds vrijer van mijn patronen en geniet ik meer en meer van het leven. Dankjewel Heleen voor het samen sparren en je eindeloze geduld en nieuwsgierigheid!

Loes