Mindfulness

Voor wie is mindfulness?

Lukt het je niet om…

  • te midden van de drukte van het leven rust in jezelf te vinden?
  • beter met stress om te omgaan?
  • te focussen, te concentreren?
  • te genieten?
  • minder te piekeren?
  • minder somber te zijn?
  • beter te slapen of te ontspannen?
  • minder kritisch te zijn, meer liefdevol naar jezelf? Meer zelfvertrouwen te hebben?
  • uit je burn-out te komen?
  • Wil je meer inzicht in je automatische patronen?

Herken je dit? Hoe harder je probeert de rust te bewaren, niet te denken, niet te voelen, niet afgeleid te zijn – hoe groter de problemen lijken te worden… Beter je best doen lijkt niet meer te werken. Wat dan wel?

Stoppen met nog beter je best doen.

Bewust worden van wat er in dit moment gaande is.

Om er er met nieuwe ogen naar te kijken.

Naar jezelf en de wereld.

Met jouw probleemoplossend vermogen is niets mis. Alleen heeft deze situatie iets anders nodig. Aandacht. Ruimte. Geduld. Vriendelijkheid.

Wat is mindfulness? Scroll verder

Waarom de 8-weekse mindfulnesstraining? Klik hier.

Probeer meditatie:

Wekelijks op maandag

Aandacht in je mailbox:

Planning 2020 – ON HOLD

  • Op 19 maart 2020 start de 8-weekse groepstraining in Zaandam: acht donderdagavonden van 19:00 uur tot 21:30 en een oefenmiddag.
  • Op 24 maart 2020 start de 8-weekse groepstraining in Amsterdam Zuid, Rivierenbuurt: acht dinsdagavonden van 19:00 uur tot 21:30 en een oefenmiddag.
  • Op 8 april 2020 start de 8-weekse groepstraining in Zaandam: acht woensdagavonden van 19:00 uur tot 21:30 en een oefenmiddag.

Wat een deelnemer van de 8-weekse schreef: Heleen heeft mij geleerd om een stap terug te zetten uit het dagelijks leven en goed naar mijn lichaam en vooral gedachten te luisteren. Ik ben nu beter in staat om zonder oordeel naar een situatie te kijken en word minder beïnvloed door stress. Aangezien er momenteel veel dingen veranderen in mijn leven, komt dit goed van pas! Ook kan ik beter genieten van (welverdiende) rustmomenten, zonder me daar schuldig over te voelen.
Ik ben er vooral achter gekomen dat gedachten of emoties er gewoon “mogen zijn” en dat ze niet meteen in een hokje “positief” of “negatief” geplaatst hoeven te worden. Dit laat mij met een lievere en open blik naar mezelf kijken. – Natuurlijk is het leven nog steeds niet altijd rozengeur en maneschijn, maar dankzij de mindfulness cursus kan ik beter met de (ups en) downs omgaan!

Klik hier voor meer informatie over de training.

 

Wat is mindfulness?

Mindfulness betekent op een bepaalde manier aandacht schenken;

weloverwogen, in het huidige moment en niet-oordelend.

Herken je dit? Geen aandacht hebben voor het hier en nu. Je reist van werk naar huis, maar thuis aangekomen kan je je er niets van herinneren. Terwijl je partner je vertelt hoe het met hem is, ben je in gedachten een discussie op werk aan het herkauwen.

Herken je dit? Wel aanwezig zijn: een adembenemende zonsondergang. Een concert waarin je je bewust bent van álles wat er gebeurt. Op het strand, liggend op je handdoek, luisteren naar de geluiden van de zee, de mensen en de vogels. Je ervaart de volheid en rijkdom van dit moment. Je gedachten wat op de achtergrond. Je bent open naar wat er zich aandient.

Welzijn

Die opmerkzaamheid, die niet-oordelende aandacht voor wat er nu gebeurt, dát is mindfulness. Het lijkt je te overkomen.

Stel je voor dat je het kunt cultiveren? Dat je deze houding kunt oefenen, zodat het je steeds vaker overkomt? En zelfs dat je het bewust kunt kiezen? Daar is de mindfulnesstraining voor!

Stress

Maar wat als dit moment helemaal niet mooi of leuk is? Stress, pijn, verdriet, zorgen of spijt… wat dan? Waarom zou je daarbij aanwezig willen zijn? Nou ja, omdat het er toch al is. Vervelende dingen gaan niet weg als je ze negeert. Mindfulness en meditatie staan misschien bekend als ‘zweverig’ – maar zijn het tegenovergestelde. Je kiest er voor om te verkennen wat er écht aan de hand is, hoe je je écht voelt. Niet weggaan van het moeilijke, maar er bij blijven.

Waarom? Om niet meer automatisch te vechten of te vluchten. Hóe je vecht of vlucht is gebaseerd op je geschiedenis. Zelfs op overlevingsinstinct. Op situaties die al in het verleden liggen. Maar niet op deze unieke situatie. Daarom is het zo waardevol te leren pauzeren. Om met een frisse blik déze situatie te bekijken. En vervolgens bewust te reageren op wat er nú gebeurt. Misschien is dat juist vechten of vluchten? Dat besluit neem op basis van de informatie van dit moment.

Je kunt de golven niet stoppen, maar je kunt wel leren surfen.

Ontdek mindfulness

De mindfulnesstraining

Je hoeft het niet alleen te doen. Leer meer over de 8-weekse groepstraining

De trainer

Maak kennis met Heleen

Blog

Wekelijks nieuwe artikelen over
mindful leven

Aanbevelingen

Via een kennis had over mindfulness gehoord. Ik was nogal sceptisch over mindfulness. Ik had niet het gevoel dat het bij mij paste. Toch ingeschreven onder het motto baat het niet dan schaadt het ook niet. Het gevoel van niet passen werd nog eens verstrekt toen in de eerste sessie een zintuiglijke oefening op het programma stond. Op dat moment speelde ik sterk met de gedachte om te stoppen. Te zweverig en te ver van mijn bed dacht ik. In diezelfde sessie zat gelukkig ook een bodyscan oefening, een begeleide lange meditatie om in het zijn te blijven. Achteraf blijkt dat ik mij meer thuis voel mij formele oefeningen dan bij informele oefeningen.  

Door die oefening bleef ik bij mindfulness. Ik ontdekte / leerde tijdens de training van het gedachtentreintje, het snel opvolgen van gedachten zonder dat je daar iets aan kunt doen alleen maar beseffen dat ze er zijn maar verder geen enkele waarde aan hechten. Een andere eyeopener waren de 2 mogelijke reacties op een stress signaal een automatische reactie of bewuste response. Voor mij heel leerzaam omdat ik vrijwel altijd onbewust reageer via een automatische reactie op een stresssignaal. Als je je daarvan bewust bent, is dat de start naar een bewuste (gecontroleerde) response en dus naar stressvermindering.

Dit en nog veel meer heb ik geleerd bij de 8-weekse training. Maar dat was niet mogelijk geweest zonder de bezielende leiding van Heleen. Een evenwichtige coach met veel geduld die op de juiste momenten een gepaste stilte kan laten vallen om zo meer reacties te krijgen maar ook iemand die kan doorvragen om het ”gevoel” naar boven te krijgen.         

Cursist 8-weekse groepstraining

Mindfulness was voor mij (nuchtere hollander) echt een eye opener! Het deed me inzien hoeveel het brein bezig is met situaties in het verleden, of fantaseert/plant/piekert over de toekomst en hoe weinig je bezig bent met hoe je je op dit moment voelt (lichamelijk en in gedachten). Met behulp van technieken geleerd in de training, zet je het drukke, gehaaste leventje, als het ware op pauze en kom je uit de oefeningen met een ontspannen gevoel en frisse blik.

Heleen was een goede coach, die wanneer nodig voor een stok achter de deur zorgde en de soms wat zweverig lijkende concepten duidelijk kon uitleggen!

Cursist individuele 8-weekse training