Mindfulness

Voor wie is mindfulness?

Lukt het je niet om…

  • te midden van de drukte van het leven rust in jezelf te vinden?
  • beter met stress om te omgaan?
  • te focussen, te concentreren?
  • te genieten?
  • minder te piekeren?
  • minder somber te zijn?
  • beter te slapen of te ontspannen?
  • minder kritisch te zijn, meer liefdevol naar jezelf? Meer zelfvertrouwen te hebben?
  • uit je burn-out te komen?
  • Wil je meer inzicht in je automatische patronen?

Herken je dit? Hoe harder je probeert de rust te bewaren, niet te denken, niet te voelen, niet afgeleid te zijn – hoe groter de problemen lijken te worden… Beter je best doen lijkt niet meer te werken. Wat dan wel?

Stoppen met nog beter je best doen.

Bewust worden van wat er in dit moment gaande is.

Om er er met nieuwe ogen naar te kijken.

Naar jezelf en de wereld.

Met jouw probleemoplossend vermogen is niets mis. Alleen heeft deze situatie iets anders nodig. Aandacht. Ruimte. Geduld. Vriendelijkheid.

Wat is mindfulness? Scroll verder

Waarom de 8-weekse mindfulnesstraining? Klik hier.

Probeer meditatie:

Wekelijks op maandag

Aandacht in je mailbox:

Planning 2020:

  • Op 7 januari 2020 start er een 8-weekse groepstraining in Zaandam: acht dinsdagavonden van 19:00 uur tot 21:30 en een oefenmiddag.
  • Op 9 januari 2020 start er een 8-weekse groepstraining in Almere Stad: acht donderdagavonden van 19:00 uur tot 21:30 en een oefenmiddag.
  • Op 15 januari 2020 start er een 8-weekse groepstraining in Zaandam: acht woensdagavonden van 19:30 uur tot 21:30 en een oefenmiddag.

Wat een deelnemer van de 8-weekse schreef: Heleen heeft mij geleerd om een stap terug te zetten uit het dagelijks leven en goed naar mijn lichaam en vooral gedachten te luisteren. Ik ben nu beter in staat om zonder oordeel naar een situatie te kijken en word minder beïnvloed door stress. Aangezien er momenteel veel dingen veranderen in mijn leven, komt dit goed van pas! Ook kan ik beter genieten van (welverdiende) rustmomenten, zonder me daar schuldig over te voelen.
Ik ben er vooral achter gekomen dat gedachten of emoties er gewoon “mogen zijn” en dat ze niet meteen in een hokje “positief” of “negatief” geplaatst hoeven te worden. Dit laat mij met een lievere en open blik naar mezelf kijken. – Natuurlijk is het leven nog steeds niet altijd rozengeur en maneschijn, maar dankzij de mindfulness cursus kan ik beter met de (ups en) downs omgaan!

Klik hier voor meer informatie over de training.

Wat is mindfulness?

Mindfulness betekent op een bepaalde manier aandacht schenken;

weloverwogen, in het huidige moment en niet-oordelend.

Herken je dit? Geen aandacht hebben voor het hier en nu. Je reist van werk naar huis, maar thuis aangekomen kan je je er niets van herinneren. Terwijl je partner je vertelt hoe het met hem is, ben je in gedachten een discussie op werk aan het herkauwen.

Herken je dit? Wel aanwezig zijn: een adembenemende zonsondergang. Een concert waarin je je bewust bent van álles wat er gebeurt. Op het strand, liggend op je handdoek, luisteren naar de geluiden van de zee, de mensen en de vogels. Je ervaart de volheid en rijkdom van dit moment. Je gedachten wat op de achtergrond. Je bent open naar wat er zich aandient.

Welzijn

Die opmerkzaamheid, die niet-oordelende aandacht voor wat er nu gebeurt, dát is mindfulness. Het lijkt je te overkomen.

Stel je voor dat je het kunt cultiveren? Dat je deze houding kunt oefenen, zodat het je steeds vaker overkomt? En zelfs dat je het bewust kunt kiezen? Daar is de mindfulnesstraining voor!

Stress

Maar wat als dit moment helemaal niet mooi of leuk is? Stress, pijn, verdriet, zorgen of spijt… wat dan? Waarom zou je daarbij aanwezig willen zijn? Nou ja, omdat het er toch al is. Vervelende dingen gaan niet weg als je ze negeert. Mindfulness en meditatie staan misschien bekend als ‘zweverig’ – maar zijn het tegenovergestelde. Je kiest er voor om te verkennen wat er écht aan de hand is, hoe je je écht voelt. Niet weggaan van het moeilijke, maar er bij blijven.

Waarom? Om niet meer automatisch te vechten of te vluchten. Hóe je vecht of vlucht is gebaseerd op je geschiedenis. Zelfs op overlevingsinstinct. Op situaties die al in het verleden liggen. Maar niet op deze unieke situatie. Daarom is het zo waardevol te leren pauzeren. Om met een frisse blik déze situatie te bekijken. En vervolgens bewust te reageren op wat er nú gebeurt. Misschien is dat juist vechten of vluchten? Dat besluit neem op basis van de informatie van dit moment.

Je kunt de golven niet stoppen, maar je kunt wel leren surfen.

Ontdek mindfulness

De mindfulnesstraining

Je hoeft het niet alleen te doen. Leer meer over de 8-weekse groepstraining

De trainer

Maak kennis met Heleen

Blog

Wekelijks nieuwe artikelen over
mindful leven

Aanbevelingen

Het kennismakingsgesprek vooraf per telefoon heb ik als prettig en waardevol ervaren. De telefonische contacten in periode van ziekte vond ik heel bijzonder. Voor de continuïteit van de training erg belangrijk.

Monique, cursist 8-weekse groepstraining

Ik heb geleerd meditaties te doen zonder daarbij de lat te hoog te leggen voor mijzelf. Het is zoals het is – en als het niet gaat, volgende keer beter.

Eigenlijk zou iedereen een mindfulnesstraining moeten volgen en niet pas als de nood (te) hoog! Voor iedereen leerzaam, niet alleen bij stress en burnout.

Sterre, cursist 8-weekse groepstraining