i MBCT individuele training

Wat de individuele training je kan leren

  • minder verstrikt te raken in gedachten en gevoelens
  • de signalen die je lichaam geeft goed te herkennen
  • automatische reacties te herkennen en daar beter mee om gaan
  • je emoties herkennen en er op een ontspannen manier mee op te reageren
  • op een effectieve manier met gevoelens van somberheid of stress om te gaan
  • je mentale (veer)kracht te vergroten waardoor je beter met lastige situaties kunt omgaan

Wat we doen in de training

De i-MBCT is een individuele traject. We hebben 8 keer een gesprek van 1 uur. In dat uur doen we oefeningen en meditaties en bespreken je ervaringen met de oefeningen en het huiswerk.

De training is geen therapie. We duiken niet in problemen. Het kan wel zijn dat er issues naar boven komen. Daar mindful mee omgaan – dat is dan de beoefening die we dan samen doen.

De theorie die aan bod komt, past bij waar je bent in het leerproces. Het is er om je te ondersteunen en verder te helpen.

We doen aandachts- en concentratie oefeningen, bewegingsoefeningen en zit- en loopmeditaties.

Meditatie-ervaring is niet nodig.

 

Het programma

  1. De automatische piloot
  2. Omgaan met obstakels
  3. Omgaan met grenzen
  4. Het landschap van stress
  5. Bewuste respons
  6. Gedachten zijn geen feiten
  7. Voor jezelf zorgen
  8. Toepassen wat je hebt geleerd

Thuis oefenen staat centraal

Thuis oefenen is een belangrijk onderdeel van je training. Je krijgt hiervoor handouts en mp3’s. Je huiswerk bestaat uit formele oefeningen (meditaties) en informele oefeningen.

Met de informele oefeningen intergreer je mindfulness direct in je eigen leven. Met de formele oefeningen train je je mindfulnessvaardigheden als concentratie, aandacht, opmerkzaamheid en vriendelijkheid.

Jouw eigen ervaring met de oefeningen is het materiaal waarmee je werkt in de training.

Ben je benieuwd naar voorbeeld van een ‘informele oefening’ uit de training? Download gratis een e-book met de oefening: Mindfulness in je dagelijks leven.

Programma formele thuisoefeningen:

Week 1: 6 x bodyscan van 30 minuten(“)
Week 2: 6 x bodyscan van 30″ en zitmeditatie 5-10″
Week 3: 3 x mindful bewegen 30″ en 3 x zitmeditatie 20″ (afwisselend)
Week 4: 3 x mindful bewegen 30″ en 3 x zitmeditatie 30″ (afwisselend) 
Week 5: 3 x loopmeditatie (15-20″) en 3 x zitmeditatie 30″ (afwisselend) 
Week 6: zelf je huiswerkprogramma maken met de meditatievormen die je nu geoefend hebt
Week 7: oefenprogramma voor de komende 8 weken maken, om komende week mee te starten
Week 8: geen huiswerk meer, want de training is afgerond. Je hebt een plan gemaakt, vorige week – en daar ga je meer verder. 

Waarom deze training?

Je kunt mindfulness en meditatie op verschillende manieren leren. Erover lezen. Met een app op je telefoon elke dag mediteren (Headspace bijvoorbeeld). Op stilteweekend gaan. Een meditatieretraite doen. Je bij een meditatiegroepje aansluiten. Een workshop volgen. Stuk voor stuk waardevolle routes.

Waarom dan 8 weken investeren in deze training?

Omdat je alle hulp kan gebruiken.

Je komt hier niet terecht als het leven lekker loopt, als alles meezit en de zon elke dag schijnt. Je hebt een probleem – hoe levensgroot of onopvallend ook – en je weet niet meer hoe je het op moet lossen.

Mindfulness is nieuw*, en anders. Iets nieuws leren waarbij je niet meteen resultaat ziet, dat vraagt doorzettingsvermogen én goede begeleiding. Die krijg je met een evidence based programma en goed opgeleide, ervaringsdeskundige, trainer.

Wat de training je geeft

  • Regelmaat – elke week een gesprek, elke dag huiswerk
  • Een einddatum – ja, het is veel thuisbeoefening, maar voor 8 weken is dat te overzien
  • Stok achter de deur – huiswerkschema’s en materiaal, en elke week persoonlijke aandacht om je ervaringen te bespreken, zodat je je op jouw tempo verder kan ontwikkelen
  • Een programma dat zich bewezen heeft en aangepast is op jouw individuele behoefte
  • De trainer – iemand die zelf mindfulness beoefend en daardoor de valkuilen en obstakels kent, én weet wat het je kan brengen

Wat jij meeneemt: commitment, nieuwsgierigheid en bereidheid te leren.

*mindfulness is gebaseerd op Oosterse meditatie en Westerse cognitieve psychologie. De Oosterse technieken zijn eeuwenoud, maar combinatie van Oosters en Westers is nieuw en geheel toegesneden op hoe wij denken en leren.

De volgende stap

Wil je weten of de individuele training voor jou is? Of misschien toch de groepstraining? Meld je aan voor een vrijblijvend (en gratis) kennismakingsgesprek. Dat kan ook telefonisch.

We kunnen jouw situatie bespreken, je verwachtingen en ook mijn verwachtingen. Zo zul je weloverwogen aan de training beginnen.

De 8-weekse individuele trainingen starten weer na de zomervakantie. Ben je geïnteresseerd, dan kunnen je nu wel alvast verkennen of het iets voor je is, en wanneer te starten.

 

De ontwikkeling van i-MBCT

i-MBCT staat voor Individuel Mindfulness Based Cognitive Therapy. De MBSR/CT mindfulnesstraining is van oorsprong een groepstraining. Om mindfulness ook in één op één te kunnen aanbieden, hebben Maya Schroevers en Joke Fleer van het Universitair Medisch Centrum in Groningen – een aangepast programma ontwikkeld en wetenschappelijk onderzocht. Hieruit bleek dat in deze vorm veel deelnemers baat hadden bij de training. Een zelfde resultaat als bij de controlegroep die de groepstraining deed.