i MBCT individuele training

De ontwikkeling van i MBCT

i-MBCT staat voor Individuele Mindfulness Based Cognitive Therapie. De MBSR/CT mindfulnesstraining is van oorsprong een groepstraining. Om mindfulness ook in één op één te kunnen aanbieden, hebben Maya Schroevers en Joke Fleer van het Universitair Medisch Centrum in Groningen – een aangepast programma ontwikkeld.

De training

De iMBCT is een individuele training. We komen 8 keer bij elkaar in sessies van 1 uur. In die sessies doen we oefeningen, bespreken we je ervaringen en het huiswerk, en krijg je uitleg over mindfulness.

Net als in de groepstraining bestaat het programma uit aandachts- en concentratie oefeningen, bewegingsoefeningen en zit- en loopmeditaties.

Meditatie-ervaring is niet nodig!

 

Het programma van de 8 weken

  1. De automatische piloot
  2. Omgaan met obstakels
  3. Ademhaling als anker
  4. Erbij blijven
  5. Toelaten en accepteren wat er is
  6. Gedachten zijn geen feiten
  7. Hoe kan ik het beste voor mezelf zorgen?
  8. Toepassen wat je hebt geleerd

De individuele training kan op elk moment starten. Als je besluit de training te willen doen, plannen we altijd een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Daarin bespreken we wat je nodig hebt en of deze training dat kan bieden. Daarna kunnen we datums en locatie afspreken.

Thuis oefenen staat centraal

Thuis oefenen is een belangrijk onderdeel van je training. Je krijgt hiervoor een werkboek en mp3’s. Je huiswerk bestaat uit formele oefeningen (meditaties) en informele oefeningen. De informele oefeningen helpen je om mindful te zijn gedurende de dag. Met de formele oefeningen train je je mindfulnessvaardigheden.

Jouw eigen ervaring met de oefeningen is het materiaal waarmee je werkt in de training.

Ben je benieuwd naar voorbeeld van een ‘informele oefening’ uit de training? Download gratis een e-book met de oefening: Mindfulness in je dagelijks leven.

Waarom deze training?

Je kunt mindfulness en meditatie op verschillende manieren leren. Erover lezen. Met een app op je telefoon elke dag mediteren (Headspace bijvoorbeeld). Op stilteweekend gaan. Een meditatieretraite doen. Je bij een meditatiegroepje aansluiten. Een workshop volgen. Stuk voor stuk waardevolle routes.

Waarom dan 8 weken investeren in deze training?

Omdat je alle hulp kan gebruiken.

Je komt hier niet terecht als het leven lekker loopt, als alles meezit en de zon elke dag schijnt. Je hebt een probleem – hoe levensgroot of onopvallend ook – en je weet niet meer hoe je het op moet lossen.

Mindfulness is nieuw*, en anders. Iets nieuws leren waarbij je niet meteen resultaat ziet, dat vraagt doorzettingsvermogen én goede begeleiding.

Wat de training je geeft

  • Regelmaat – elke week een sessie, elke dag huiswerk
  • Een einddatum – ja, het is veel thuisbeoefening, maar voor 8 weken is dat te overzien
  • Stok achter de deur – huiswerkschema’s en materiaal, en elke week persoonlijke aandacht om je ervaringen te bespreken, zodat je je op jouw tempo verder kan ontwikkelen
  • Een programma dat zich bewezen heeft en aangepast is op jouw individuele behoefte
  • De trainer – iemand die zelf mindfulness beoefend en daardoor de valkuilen en obstakels kent, én weet wat het je kan brengen

Wat jij meeneemt: commitment, nieuwsgierigheid en bereidheid te leren.

*mindfulness is gebaseerd op Oosterse meditatie en Westerse cognitieve psychologie. De Oosterse technieken zijn eeuwenoud, maar combinatie van Oosters en Westers is nieuw en geheel toegesneden op hoe wij denken en leren.

Deze training kan je leren:

  • minder verstrikt te raken in gedachten en gevoelens
  • de signalen die je lichaam geeft goed te herkennen
  • automatische reacties te herkennen en daar beter mee om gaan
  • je emoties herkennen en er op een ontspannen manier mee op te reageren
  • op een effectieve manier met gevoelens van somberheid of stress om te gaan
  • je mentale (veer)kracht te vergroten waardoor je beter met lastige situaties kunt omgaan

De volgende stap

Wil je weten of de individuele training voor jou is? Of misschien toch de groepstraining? Meld je aan voor een vrijblijvend (en gratis) kennismakingsgesprek. We kunnen jouw situatie bespreken, je verwachtingen en ook mijn verwachtingen. Zo zul je weloverwogen aan de training beginnen.