Raket
mindfulness: wat is het wel én niet

Nul stappen, voor moeiteloze mindfulness

Leestijd: 2 minuten

Een 3 stappen-plan, een 5-stappenplan, een 12-stappenplan… Als ik nog een stap neem val ik van de aarde!

Er is een oplossing voor je probleem

Daarvoor moet je deze 5 stappen nemen. 5 simpele stappen.

Als ik het kan, kan jij het ook.

Dit soort lijstjes vind ik aantrekkelijk. Maar ze werken niet zo goed voor mij. Het blijkt niet zo simpel te zijn om alle stappen te doorlopen. Ik loop vast. En dan krijg ik het gevoel dat ik het niet goed doe. Dat ik nog iets harder moet proberen.

Anders: niet meteen oplossen

Mindfulness is geen stap nemen. Juist niet. Het is halt houden. Stoppen. Hier zijn. Niet ergens heen gaan. Je open stellen voor wat er is. Dat is niet iets doen. Niets doen.

Daarmee komt er geen oplossing voor je probleem. Maar zo creëer je wel ruimte. Om de dingen te laten gebeuren. Kijk je zonder te oordelen, met een frisse blik. Zie het in een nieuw perspectief.

Misschien is de oplossing wel zo simpel dat je er overheen keek. Met al je drukte. En je oplossingsgerichtheid.

Vreemd toch, dat als Hier een probleem is, we al snel Daar gaan kijken naar een oplossing. Ik ben niet gelukkig, wat denk jij dat ik moet doen…

Met mindfulness oefen je om in dit moment te blijven. Bij jezelf te rade te gaan. Te voelen.

Tips en quickfixes

Toch is het verleidelijk om artikelen te lezen die koppen met ‘5 stappen om nu gelukkig te worden’. Die ideeën kunnen helpen. Je een momentje van verlichting geven. Zodat er wat ruimte voor geluk ontstaat.

Echter, die stappenplannen bieden geen structurele oplossing, omdat je niet je onderliggende patronen aanpast. Het zijn tips, quickfixes.

Dat geeft niet. Verlichting in dit moment is misschien precies wat je nodig hebt.

Mindfulness geeft momenten van verlichting

Stop even met lezen.

Voel hoe je op de stoel zit. Hoe je zitvlak de stoel raakt. Hard, of zacht? Je rug raakt de leuning. Hoe zijn je schouders, opgetrokken of ontspannen? Til ze op een inademing eens op, richting je oren. Zo hoog mogelijk. En laat ze dan, op een uitademing, zakken. Zo laag mogelijk.

De adem stroomt vanzelf naar binnen. En weer naar buiten.

Zo, dat was quick. En makkelijk. Een hack!

Doe niets

Meestal sluit ik een blogpost af met een vraag. Om je aan het denken te zetten. Wat dat vind ik leuk! Maar deze keer geen vraag. Geen verzoek. Geen verwachting. Je hoeft met deze tekst helemaal niets te doen. Je hoeft niets te bereiken, want het goede nieuws is dat je er al bent. Kijk maar goed.