Supply Chain Management

Van navelstaren naar supply chain management – mindfulness voor nuchtere mensen (deel 2)

Leestijd: 3 minuten

Vaak gehoord: ik heb geen behoefte aan mediteren want dat is navelstaren en:    

  • ik heb dingen te doen, plannen te realiseren
  • ik zorg voor andere mensen
  • er is zoveel schoonheid in de wereld, dat zie ik dan niet
  • het is egoïstisch om zo met jezelf bezig te zijn
  • ik creëer liever iets nieuws, dat is beter dan reflecteren
  • ik ben heel nuchter, no-nonsens

Deze redenen sluiten mindfulness niet uit. Sterker nog, als je bovenstaande punten belangrijk vind, is het nuttig om af en toe naar binnen te keren.

Dat doe je namelijk om te onderzoeken wat er onder de motorkap gebeurt: je automatische patronen. Ze bepalen je gedag, zonder dat je het weet. In dit artikel lees je hoe dat zit.

Het kan ook zijn dat de vorm van mindfulness je als nuchter mens een beetje doet afschrikken. Lees in dit artikel waarom dat zo is: 5 (vreemde) mindfulnessvormen uitgelegd.

Oorzaak (???) gevolg

Herken je dit?

  • Je kijkt naar de nieuwste aflevering van een leuke serie op Netflix. Opeens zit je met je telefoon in je hand, op Instagram. Je scrolt, maar luistert naar de tv. Half, half. Hoe kan dat nou?
  • Je zou toch je tanden gaan flossen? Maar elke avond in bed, realiseer je dat je alleen je tanden gepoetst hebt.
  • Een vriendin verteld over haar probleem. Meteen geef je ongevraagd advies. Hè, je had je voorgenomen dat niet meer doen.
  • Je vriend had de afwasborstel niet hier moeten neerleggen, maar daar. Je hoort je scherpe, kritische stem al schallen door de keuken.

Wat gebeurt hier nou?

Wie is er hier homo economicus

Waarom doe je wat je doet? Dat een mens niet erg rationeel handelt, dat kun je wel zien. Maar we zijn wel echt goed in logisch denken. Waar gaat het dan mis?

Een groot deel van ons handelen komt voort uit automatische patronen. Er gebeurt iets, dat triggert een proces…. en hoppa… daar ga je. De handeling gaat helemaal vanzelf. Dat is handig als je moet remmen in het verkeer. Maar niet handig als de situatie nieuw is, of delicaat. Of je reactie ongewenst.

Je kunt heel rationeel denken. Maar onderbewust gebeurt er een hoop – wat niet altijd logisch is. Bijvoorbeeld:

Je kijkt naar de nieuwste aflevering van een leuke serie op Netflix. Je gedachten dwalen af naar een email die je nog moet versturen. Organisatie van het vrijgezellenfeestje. Je hebt er geen zin in, want Esmeralda komt ook. Je voelt je moe. Al die afspraken deze week. Waarom voel je je nou moe, het is toch allemaal leuk? Ik moet wat eerder naar bed. Lukt nooit. Net als dat laatste glaasje wijn laten staan. Lukt ook niet. Voel me hopeloos. Jak, ik wil iets anders. Hé, die tv-serie is ook niet erg spannend meer. Zucht, ik verveel me.  En opeens zit je met je telefoon in je hand, op Instagram. Half, half.

Of

Je vriend had de afwasborstel niet hier moeten neerleggen, maar daar. Ik heb het hem al zo vaak gevraagd. Uitgelegd dat het voor mij belangrijk is. Het interesseert hem toch niet. Niet wat voor mij belangrijk is. Niet waar de afwasborstel ligt. Zo onhandig. Waarom ziet hij niet dat mijn oplossing beter is. Ik ben blijkbaar niet belangrijk voor hem. Ik ben blijkbaar niet belangrijk. Ik moet ook alles zelf doen. Hij houd nooit rekening met me. Ik word niet gezien. Ik voel me klein. Ik ben alleen. Hij zou me moeten zien, hij houdt toch van me…. Misschien houdt ie niet van me. Ik ben het zat. Zoek het uit met je gelijkwaardige communicatie en liefdevol grenzen stellen.  Je hoort je scherpe, kritische stem al schallen door de keuken.

Dat cursieve stuk, is onderbewust. Het is gebaseerd op eerdere gebeurtenissen of oude gedachtepatronen. Je geschiedenis, je opvoeding, je cultuur. Onzichtbaar. Alleen je reactie is zichtbaar.

Toch zeggen we vaak: zo ben ik gewoon.

Supply Chain Management

Stel je voor: bol.com bezorgt de pakjes steeds na een week. Op de website staat een bezorgtijd van 1 dag. Er gaat iets mis. 

Zeggen ze bij Bol dan, ach… we weten het ook niet. Vervelend, maar niets aan te doen. Zo zijn we gewoon. Altijd al gedaan. Weet ook niet hoe dat zit. Hou er maar rekening mee. Een bezorgtijd van 1 dag, dat is wat we willen. Maar ja, de werkelijkheid is weerbarstig. We proberen het de volgende keer beter te doen.

Nee. Bol.com onderzoekt de Supply Chain om te zien waar het mis gaat. Medewerkers van verschillende afdelingen worden geïnterviewd. IT-systemen worden doorgelicht. Het draaiboek wordt uit de kast getrokken. Soll en ist. Zó moet het zijn, zó gaat het in werkelijkheid.

Conclusie: precies hier gaat het mis. Wat moeten we doen om het te verbeteren?

Supply Chain Management

Management van jouw processen

Vind je een bedrijf dat zijn processen doorlicht, zweverig? Ik vermoed van niet. Waarom zou je het zo bekijken als het gaat over jouw eigen processen?

Bij een mens ziet het er wel anders uit. Je hebt geen draaiboek liggen. Of verantwoordelijkheden gedelegeerd aan bepaalde afdelingen. Er is geen flow-chart. Je werkt met gedachten, gevoelens, emoties. Mindfulness en meditatie zijn je onderzoeksmethodes.

Pas als je precies weet waar het mis gaat, kun je er wat aan doen.

Nog even terug naar het begin van dit artikel. Mindfulness is niks voor mij want het is navelstaren en Ik Heb Dingen Te Doen. Als alles vlotjes gaat, dan hoef je helemaal niet in jezelf duiken om je automatische patronen te onderzoeken. Maar als het ergens spaak loopt… dan weet je nu waar te beginnen. Bij je navel 😉

Verras jij jezelf?

Kun jij je een situatie voorstellen waarin je reageert of handelt op een manier die je eigenlijk niet wilt? Weet je waarom dit gebeurt?

Nu weet je waarom ‘navelstaren’ eigenlijk heel nuttig is. Als de werkvormen van mindfulness je afschrikken, kun je dit artikel lezen: 5 (vreemde) mindfulnessvormen uitgelegd.


Similar Posts