inspiratie

Een lijst met emoties die je niet hoeft te veranderen

Leestijd: 2 minuten

Bingo voor emoties en gevoelen

Herken jij emoties in de lijst hieronder? Je hoeft er niet naar te zoeken, hoor. Het is geen emotie-bingo.

Emoties en gevoelens kunnen en hoeven ook niet in deze woorden gevangen te worden. Ze bestaan ook als je ze niet kunt verbaliseren.

Met deze lijst geef ik je wat suggesties. Als we samen naar een regenboog zouden kijken konden we elkaar vertellen welke kleuren er allemaal te zien zijn. Op die manier.

Nieuwsgierigheid maakt rijk

Het herkennen van emoties, de nuances zien, geeft je ervaring kleur. Met nieuwsgierigheid wordt het leven een stuk… levendiger!. En de enge dingen worden net iets minder beangstigend.

Full-time navelstaren is hiervoor gelukkig niet nodig. Of als een Narcissus in de vijver kukelen. Je mag op het droge blijven, want:

Met mindfulnessmeditatie leer je de ervaringen op te merken, zonder er in meegesleurd te worden. Dat is vooral fijn als de emoties onprettige zijn. En, helaas zijn veel van onze emoties onprettig. Dat zie je wel in de lijst hieronder: 75%.

Het is maar een woord

De woorden emoties en gevoelens (en ook stemming) worden door iedereen een beetje anders gebruikt. Je kunt daar een hele studie van maken. Daartoe heb ik meerdere pogingen gedaan – maar het leverde me niet echt iets bruikbaars op. Dus, gebruik ik de woorden een door elkaar.

Je kunt beargumenteren dat het wel degelijk zinnig is om dit uit te pluizen. Immers, pas als je weet wat het precies is kun je er iets aan veranderen.

Maar, met mindfulness houden we ons niet bezig met het veranderen van emoties. We merken ze op, en laten ze – als dat kan – ook weer gaan. We onderzoeken onze relatie ertoe. Onze reactie op de emotie.

Wanneer ga je wel met emoties aan de slag?

Heftige emoties hebben soms wél aandacht nodig, omdat ze aangeven dat er iets aan de hand is. Ze geven hele belangrijke informatie! Het is goed ze te onderzoeken op een plek die veilig is. Waar tijd en ruimte is, en een goede vriend of een therapeut of coach die liefdevol luistert. Niet als je middenin een ruzie zit op je werk.

Mindfulness is in die context een goede ondersteunende vaardigheid. Om te kunnen onderzoeken zonder je ermee te identificeren. En, daaraan voorafgaand, om te bepalen of het verstandig is de emotie alle ruimte te geven.

Mindful omgaan met de emotie

Kom je een emotie of gevoel tegen, in meditatie – of in je dagelijks leven – merk dan op hoe je erop reageert: afkeurend, vasthoudend, wegschrikkend, neutraal. Ook die reactie hoef je niet te veranderen. Leg het bloot. Dat is genoeg.

Zonder verder oponthoud: vier categorieën in de bovenste rij, en de variaties in de kolommen. Welke missen er?

BoosBangBlijBedroefd
AfschuwAarzelendAlertAfstandelijk
BedaardAkeligBlijAfwezig
BoosDoodsangstBraafBedroefd
BozigEngDankbaarBerouw
CynischFaalangstigEnthousiastDeprimerend
DriftigGepijnigdEufoorDepressief
GeïrriteerdGeschoktVerkwiktDepri
GeërgerdGeschrokkenExtaseDramatisch
FurieusGespannenFantastischEenzaam
GefrustreerdGestresstFijnEllendig
GepikeerdGejaagdGaafGebroken
GeraaktHuilerigGeilGekwetst
HaatHulpeloosGelukkigIn de put
In de wiek
geschoten
MachteloosGepassioneerdIn een dip
KwaadMisselijkGoedkeurendIn mineur
LaaiendNerveusHeetJe naar voelen
MinachtendOnzekerHitsig Lusteloos
MokkendOnzichtbaarHouden vanMissen
NijdigSchaamteIn de wolkenNeerslachtig
OnechtSchichtigKwiekNegatief
OngelovigSchurftigLachendOngelukkig
OntevredenSchuwLekkerRouwig
OntploftSpannendLyrischSlecht in je vel
OnuitstaanbaarVerbitterdLevenslustigSomber
OpgefoktVerlamdManischTeleurgesteld
PissigVermijdendOntspannenTriest
Rancuneus
VerstrooidOpgewektTreurig
RazendVerwardOpgewondenUitgeput
SarcastischVreesachtigOptimistischVerdriet
StoutZenuwachtigPositiefVerloren

Similar Posts