Hoe ga je van iets leren naar echt veranderen

Leestijd: 3 minuten

Dit artikel is voor als je het even niet meer weet. ‘Je vinger er niet achter kan krijgen’ of ‘geen grip hebt’. Je bent verward of geïrriteerd omdat je ’t niet snapt. Je komt niet vooruit.

Dit kom ik in de praktijk tegen. Vandaar deze blogpost. Het concept van Assimileren en Accomoderen gaat je helpen 🙂

Dit artikel gaat over het verschil tussen nieuwe dingen leren en steeds meer weten, versus nieuwe dingen leren en daadwerkelijk als mens veranderen.

Hoe assimileren werk

Bijvoorbeeld; je start een mindfulnesstraining of een coaching traject. Daarin hoor en doe je vreemde, nieuwe dingen.

De makkelijkste manier om met deze nieuwe dingen om te gaan, is om het in te passen in alles wat je al weet en kan. Dat voelt prettig, want je bouwt voort op wat je al kent.

Stel, je hebt op school altijd vierkantjes geleerd. Maar, in de training of sessies hebben we het over rondjes. Dat past niet in jouw wereldbeeld. Om het wél te laten passen, schaaf je de rondjes bij zodat ze vierkantjes worden. Er moet wel een stukje vanaf, maar dan past het. Dat heet assimileren.

Zo ziet assimileren er uit. Van rondjes maak je vierkantjes.

Kennis inpassen in wat je al weet

Een voorbeeld; je bent gewend om dingen via je hoofd te leren, en intellectueel te begrijpen voordat je aan de slag kunt. Vierkantjes. In de mindfulnesstraining doen we oefeningen die je eigenlijk niet begrijpt. Rondjes. Je reactie kan zijn ‘ja, maar dan kan ik niet verder’. Je gaat vragen stellen, analyseren en proberen met je hoofd te begrijpen. Dat kan nog gaan lukken ook. Voor je ’t weet snap je via je hoofd waar het over gaat.

Je past nieuwe ideeën of ervaringen aan, zodat het in het bestaande kader past.

Dat gaat vrij lsnel. En, hoe meer je al weet, hoe sneller je nieuwe informatie weet te plaatsen. Je geest is als een enorme bibliotheek met een verfijnde verzameling aan categorieën, trefwoorden en dwarsverwijzingen.

Niet weten – en dat even zo houden heet accommoderen

Een alternatieve manier is om die nieuwe informatie niet aan te passen en het te laten ‘zweven’.

Laat de rondjes maar rondjes zijn, ook al wil je er graag vierkantjes van maken zodat het past. Ook al wil je meteen begrijpen en opslaan in je zorgvuldig gebouwde bibliotheek.

Besluit nog even niets.

Wat je daarmee doet is je bestaande kader aanpassen aan de nieuwe informatie en ervaringen. In plaats van andersom. Dat heet accommoderen.

Sterker nog, jij past je kader niet aan – je kader past zich aan. Dit kun je niet doen. Je kunt het alleen laten gebeuren. Geen grip dus.

Zo ziet accommoderen eruit. Het kader past zich aan aan de rondjes.

Je geeft je vertrouwde ordening van je wereld tijdelijk op, en maakt ruimte voor iets nieuws.

Dat voelt wel wat ongemakkelijk, want je zit in een soort niemandsland. Geen houvast. Je hebt er geduld voor nodig.

Als je de rondjes de rondjes laat, past je kader zich vanzelf aan. Opeens krijg je inzicht, zie je ‘t met nieuwe ogen. Kom je er bijvoorbeeld achter dat mindfulness niet gaat om ‘met je hoofd’ begrijpen, maar op een ander niveau. Ervaringsniveau. Een nieuw perspectief wordt wakker.

Je kader veranderd; jij veranderd!

En dit is het verschil tussen leren en groeien:

  • Leren = kennis aanvullen = assimileren
  • Veranderen = je kader laten veranderen naar de nieuwe informatie = accommoderen

Okay, wat moet ik hiermee?

Als het je nu een beetje duizelt en je denkt “wat moet ik hiermee?” dan kun je dit model zelf gebruiken om hiermee om te gaan. Je kunt kiezen:

  • Ga ik dit model inpassen in wat ik al weet? Assimileren.
  • Of, laat ik dit idee even zweven – om er over een tijdje op terug te komen? Accommoderen.

Je hebt al eens geaccommodeerd

Je zou terug kunnen kijken in je leven om te zien op welke punten je echt ben veranderd door wat je meemaakte. Deed je een studie of verhuisde je naar het buitenland, wat zo overweldigend was maar je na lange tijd toch je weg vond? Of, maakte je verdrietige of boosmakende dingen mee, zoals verlies of verraad, wat je bijna deed verzuipen in de onbegrijpelijkheid van de situatie?

Welke nieuw perspectief kreeg je hierdoor?

Bron: Jean Piaget

Vergelijkbare berichten